درباره ما

پایگاه رجیستری موبایل با هدف اطلاع رسانی و ایجاد بانک پرسش و پاسخ در خصوص طرح ثبت تلفن همراه بصورت غیر دولتی، کاملا مستقل و مردمی راه اندازی شده است.

اطلاعات این سایت از مجاری رسمی اطلاع رسانی جمع آوری و باز نشر می شود. بخش پرسش و پاسخ نیز امکان مشاهده پرسش ها و پاسخ های داده شده و همچنین امکان طرح سوالات جدید را فراهم می آورد که توسط خود کاربران پاسخ داده می شود و بنوعی به بانک جامعی از تجربیات کاربران در خصوص موبایل بدل گشته است.

این پایگاه هیچ گونه اطلاعاتی از کاربران جمع آوری نمی کند و در هیچ کدام از مراحل مطالعه اطلاعات و مقالات، ثبت سوالات و حتی پاسخگویی به سوالات کاربران هیچگونه اطلاعات خصوصی و محرمانه از کاربران دریافت نمی کند و لذا توقع می رود کاربران نیز از ثبت چنین اطلاعاتی در پایگاه خودداری نمایند. ضمنا راهکارهای ارائه شده در سایت توسط کاربران ثبت می گردد و مسئولیت کاربرد روش ها و ترفندهای حل مشکلات بر عهده کاربران می باشد.

در سایت همتا درباره این طرح می خوانیم:

اولین بار در سال ۸۵، طرح ثبت تجهیزات دارای سیمکارت در ایران اجرا شد. اما این تجربه کاملا ناموفق بود. این طرح در کمتر از ۱۲ ماه (در سال ۸۶) متوقف شد. در تجربه‌ی قبلی اجرای طرح رجیستری در سال ۸۵، سواستفاده‌های زیادی صورت گرفت. عمده‌ی مشکلات از ناقص بودن طرح ناشی شده بود. عده‌ای با استفاده از ماهیت قابل جعل و تغییر IMEI گوشی‌های قاچاق به IMEI یک گوشی مجاز وارداتی، اقدام به فروش کالای قاچاق می‌کردند. کپی کردن کد IMEI به یک پدیده‌ عادی تبدیل شده بود. در نتیجه‌ی این اقدام امکان پیگیری گوشی مسروقه هم از بین می‌رفت. این طرح جهت اصلاحات کلی تعلیق شد. در طرح جدید، لیست IMEI های وارداتی در مرز گمرکی از بارزگان دریافت شده و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می‌شود. در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعالسازی منحصر به‌فرد اختصاص داده می‌شود. به هنگام خرید تلفن همراه، بایستی این کد منحصر به‌فرد در اختیار خریدار قرار گیرد. خریدار تلفن همراه، برای فعالسازی تجهیز خود، بایستی شماره IMEI ، کد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه‌های ارتباطـی (USSD ، Web ، پیامک و…) به سامانه همتا ارسال نماید. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعالسازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال نموده و اطلاعات IMEI و شماره سیمکارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می‌رساند. پس از فعالسازی دستگاه، با مراجعه به یکی از درگاه‌های سامانه همتا می‌توانید از خدماتی نظیر مشاهده اطلاعات تجهیزات فعال سیم‌کارت خود، اعلام سرقت، مشاهده تاریخچه تجهیز و… بهره‌مند شوید.

معرفی طرح ثبت تلفن همراه ( رجیستری موبایل )

مقدمه

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای عمل به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رهگیری کالای قاچاق تا زنجیره مصرف، همچنین عمل به منویات ایشان در این زمینه مبنی بر “از صرفه انداختن قاچاق”، به‌منظور مبارزه با قاچاق تلفن همراه و سایر دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، طرحی موسوم به طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) به تصویب رسانده است که با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اجرا می‌شود.

روند اجرای طرح

در روند اجرایی طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری) گوشی‌هایی که از قبل در اختیار مصرف‌کننده بوده و به اصطلاح سابقه فعالیت آن‌ها در شبکه ثبت شده بدون هیچ اقدام خاصی از سوی مردم، توسط سامانه طرح ثبت (رجیستر) می‏شوند، در نتیجه اگر تلفن همراهی قبل از طرح خریداری شده، اما تا زمان اعلام شمول مدل مربوط به آن گوشی فعال نشده‌باشد، پیامک هشداری از طرف سامانه برای آن بعد از اولین‌ زمانی که فعال شده‌است، ارسال و بعد از مدتی از دریافت خدمات اپراتوری محروم می‌شود.گوشی‏های جدید نیز به صورت تدریجی و مدل به مدل مشمول طرح می‏شوند. و در یک بلوغ زمانی تمام تجهیزات با قابلیت نصب سیمکارت مشمول طرح می‌شوند.

خرید تلفن همراه

در صورتیکه خریدار بخواهد از فروشگاه صنفی اقدام به خرید گوشی نماید می‌بایست مراحل زیر را برای یک خرید مطمئن طی نماید:ابتدا بایستی شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) روی جعبه گوشی را از طریق سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد USSD به شماره #۷۷۷۷*  استعلام نماید. چنانچه صحت (قانونی بودن، دارای گارانتی معتبر و تطابق شناسه‌های موجود در پاسخ استعلام با شناسه‌های روی جعبه) و سلامت (ارسالی از طرف سامانه همتا با سرشماره “hamta”) پاسخ استعلام و در نتیجه آن اصالت تلفن همراه محرز بود، کد #۰۶#* را در را در گوشی مورد نظر شماره‌گیری نموده، شناسه‌های نمایش داده شده را با شناسه ۱۵ رقمی روی جعبه تطابق دهد، در صورت تطابق، آن تلفن همراه در دریافت خدمات اپراتوری با مشکل مواجه نمی‌شود. در صورت عدم مطابقت، از خریدآن تلفن همراه بایستی خودداری کرد.چنانچه خریدار بخواهد از طریق فروشگاه اینترنتی اقدام به خرید نماید می‌بایست مراحل زیر را برای یک خرید مطمئن طی نماید:اگر فروشگاه شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) را به خریدار نمایش داد، خریدار باید اصالت شناسه  را از طریق سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد USSD به شماره #۷۷۷۷* استعلام نماید. چنانچه صحت (قانونی بودن، دارای گارانتی معتبر) و سلامت (ارسالی از طرف سامانه همتا با سرشماره “hamta”) پاسخ استعلام و در نتیجه آن اصالت تلفن همراه محرز بود، می‌تواند گوشی را خریداری نماید اما باید در نظر داشته‌باشد، پس از دریافت گوشی کد #۰۶#* را در را در گوشی مورد نظر شماره‌گیری نموده، شناسه‌های نمایش داده شده را با شناسه ۱۵ رقمی روی جعبه تطابق دهد، در صورت تطابق، آن تلفن همراه در دریافت خدمات اپراتوری با مشکل مواجه نمی‌شود. در صورت عدم مطابقت، می‌بایست تلفن همراه را عودت دهد.اما اگر فروشگاه در وهله اول شناسه را به خریدار نمایش نداد، خریدار می‌بایست بعد از دریافت گوشی عملیات استعلام اصالت شناسه و را انجام داده، درصورتیکه اصالت شناسه‌ها محرز و شناسه روی جعبه با شناسه روی نمایشگر (پس از شماره‌گیری #۰۶#*) منطبق بود می‌تواند بدون هیچ مشکلی از آن گوشی استفاده نماید، در غیر اینصورت می‌بایست گوشی را عودت دهد.لازم به ذکر است، فرایند خرید گوشی کار کرده، همانند خرید از فروشگاه صنفی می‌باشد.

استعلام اصالت تلفن همراه

منظور از استعلام اصالت، استعلام قانونی بودن، شرکت گارانتی کننده و تاریخچه مالکیت تلفن همراه به انضمام شناسه‌های تلفن همراه که در سامانه ثبت شده می‌باشد. هر فرد جهت استعلام اصالت تلفن همراه ابتدا بایستی شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) روی جعبه گوشی را از طریق سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد USSD به شماره #۷۷۷۷*  استعلام نماید. چنانچه صحت (قانونی بودن، دارای گارانتی معتبر و تطابق شناسه‌های موجود در پاسخ استعلام با شناسه‌های روی جعبه) و سلامت (ارسالی از طرف سامانه همتا با سرشماره “hamta”) پاسخ استعلام و در نتیجه آن اصالت تلفن همراه محرز بود، کد #۰۶#* را در گوشی مورد نظر شماره‌گیری نموده، شناسه‌های نمایش داده شده را با شناسه ۱۵ رقمی روی جعبه تطابق دهد، در صورت تطابق، آن تلفن همراه در دریافت خدمات اپراتوری با مشکل مواجه نمی‌شود.

مسافران خارجی

طرح ثبت تلفن همراه به منظور مبارزه سیستمی با قاچاق تجهیزات با قابلیت نصب سیمکارت در کشور ایران اجرا شده است. بر همین اساس تنها تجهیزاتی می‌توانند از خدمات اپراتوری بهره ببرند که شناسه ۱۵ رقمی آنها در گمرک ثبت و حقوق و عوارض گمرکی برای آن تجهیز پرداخت شده باشد. در غیر اینصورت تجهیز تنها به مدت محدود ۳۰ روز می‌تواند خدمات اپراتوری دریافت کند.به محض اینکه سیمکارت مسافر با شبکه اپراتوری ارتباط برقرار کند، پیامکی به وی ارسال می‌شود که ضمن اعلام وضعیت سیمکارت و تجهیز، آدرسی برای کسب اطلاعات بیشتر در آن نوشته شده است، مسافر می‌تواند به دفاتر گمرک در مبادی ورودی کشور برای ثبت تجهیز خود مراجعه کند.مسافرینی که قصد اقامت در ایران را دارند می‌توانند بر اساس دستورالعمل ذیل اقدام به ثبت تجهیز خود نمایند:

چنانچه مسافر قصد استفاده از سیمکارت غیر ایرانی دارد ملزم به پرداخت هزینه رومینگ است و برای هر مدتی که بخواهد می‌تواند از گوشی و سیمکات خود در ایران استفاده کند.

چنانچه مسافر از سیمکارت ایرانی استفاده کند و بخواهد برای مدت کمتر از ۳۰ روز در ایران بماند، بدون نیاز به ثبت می‌تواند از گوشی خود در ایران استفاده کند.توجه: زمان ۳۰ روز بعد از اولین برقرای ارتباط سیمکارت با شبکه اپراتوری محاسبه می‌شود. بنابراین در صورت سفر مجدد بعد از گذشت این ۳۰ روز، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید ثبت شود.

چنانچه مسافر قصد استفاده از سیمکات ایرانی دارد و همچنین مدت حضور وی بیش از ۳۰ روز است یا بصورت متداول قصد ورود و خروج از کشور را دارد (مانند دانشجویان خارجی، مشاوران پروژه‌ها و …)، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید در دفاتر گمرک واقع در مبادی ورودی کشور ثبت شود. حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارزش گوشی تلفن همراه مسافر تعیین می‌شود. ارزش‌گذاری گوشی توسط گمرک صورت می‌گیرد.  هم اکنون مجموع میزان حقوق و عوارض گمرکی، ۱۵% است.در فاز ابتدایی طرح که تنها مدل‌های محدودی مشمول خواهند بود، چنانچه گوشی‌هایی که بصورت مسافری وارد کشور می‌شوند، جزو مدل‌های اعلام شده نباشند که مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد ولی اگر مدل گوشی مسافری مشمول طرح شده باشد باید در شبکه ثبت شود.